سیستم رنگی RGB چیست؟

سیستم رنگی RGB چیست؟

 

معرفی سیستم رنگی آرجی‌بی (RGB)

سیستم رنگی آرجی‌بی (RGB) یکی از شناخته شده ترین سیستم های رنگی در دنیا می باشد. به عنوان یک سیستم رنگی مکمل، از ترکیب نورهای قرمز (Red) ، سبز (Green) و آبی (Blue) رنگ هایی که ما بروی صفحه تلویزیون، مانیتور و گوشی های هوشمند مشاهده میکنیم تشکیل میشوند. اگرچه این سیستم رنگی به صورت تخصصی در تکنولوژی مورد استفاده قرار میگیرد، رنگ های آرجی‌بی (RGB) از اواسط سال 1800 میلادی وجود داشته اند. سیستم رنگی آرجی‌بی (RGB) بر اساس تئوری فیزیک دانانی چون توماس یانگ (Thomas Young)، هرمان هلمهولتز (Hermann Helmholtz) و جیمز مکسول (James Maxwell) توسئه یافت. برخی از نمونه های اولیه استفاده از رنگ های آرجی‌بی (RGB) درعکس های قدیمی و لوله های کاتودی بوده است.

 

سیستم رنگی آرجی‌بی (RGB)  چگونه عمل میکند؟

گیرنده های نوری قسمت هایی از چشم انسان هستند که وظیفه درک رنگ ها را بر عهده دارند. آرجی‌بی (RGB) یک سیستم رنگی مکمل میباشد چراکه از ترکیب نورهای قرمز (Red) ، سبز (Green) و آبی (Blue) رنگ هایی تولید میشوند که با تحریک گیرنده های نوری شکل چشم توسط ما قابل درک میشوند.

 

سیستم رنگی rgb

 

همانطور که در تصویر بالا مشاهده میکنید ترکیب نورهای قرمز، سبز و آبی باعث میشود تا ما رنگ های دیگر را درک کنیم. برای مثال، از ترکیب نور قرمز و سبز، رنگ زرد بوجود می آید. از ترکیب نور آبی و سبز، رنگ فیروزه ای بوجود می آید. از ترکیب نور قرمز و آبی رنگ ارغوانی تولید میشود و از ترکیب هر سه نور قرمز، سبز و آبی رنگ سفید بوجود می آید.

 

نحوه استفاده از سیستم رنگی آرجی‌بی (RGB) 

بیشترین کاربرد سیستم رنگی آرجی‌بی (RGB) برای نمایش بروی صفحه نمایش می باشد. برای مثال در طراحی گرافیک، هر کانال رنگی از 0 ( کمترین مقدار اشباء) تا 255 (بیشترین مقدار اشباء) بیان میشود. به این معنا که 16,777,216 رنگ میتوانند در سیستم رنگی آرجی‌بی (RGB)  تولید شوند.

 

نقاط قوت سیستم رنگی آرجی‌بی (RGB)

تقریبا تمامی اپلیکیشن ها و نرم افزارهای شناخته شده مانند مایکروسافت آفیس (Microsoft Office) ، فتوشاپ، ایندیزاین، ایلاستریتور و دیگر برنامه های ویرایش دیجیتال  با سیستم رنگی آرجی‌بی (RGB)  سازگاری دارند.

 

نقاط ضعف سیستم رنگی آرجی‌بی (RGB) 

یکی از مهمترین محدودیت های سیستم رنگی آرجی‌بی (RGB)  این است که برای چاپ که از سیستم رنگی CMYK استفاده میکند مناسب نمی باشد. این امر باعث سرخوردگی بسیاری از افراد در هنگام چاپ فایل های مایکروسافت آفیس (Microsoft Office) میشود، چراکه رنگ های چاپ اشتباه اشتباه خواهند بود. علاوه بر این، به دلیل آنکه دستگاه های مختلف از صفحات LED متفاوتی استفاده میکنند، رنگ با مختصات یکسان در گوشی همراه، صفحه تلویزیون و حتی مانیتور به صورت یکنواخت نمایش داده نمیشود. این مهم میتواند مشکلات خاص خودش را برای افرادی که در زمینه تولید جلوه های ویژه و یا صنعت چاپ مشغول می باشند و با مقادیر دقیق رنگ دیجیتال کار میکنند ایجاد وجود آورد.

 

منبع: وب سایت نیکس

0
دیدگاه‌های نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *