سیستم رنگی CMYK چیست؟

سیستم رنگی CMYK چیست؟

 

معرفی سیستم رنگی  CMYK

سیستم رنگی CMYK برای اولین بار در قرن 20 میلادی رواج یافت. بعد از آزمایش های گسترده سده هیجدهم میلادی، به این نتیجه رسیدند که رنگ های فیروزه ای (Cyan)، ارغوانی (Magenta) و زرد (Yellow) بزرگترین مجموعه رنگ ها را در صنعت چاپ تولید میکنند. رنگ سیاه (حرف K معرف Key Color میباشد) به میکس رنگ ها اضافه شد چراکه این رنگ نمیتوانست به صورت دقیق توسط سه رنگ دیگر بازتولید شود.

 

سیستم رنگی CMYK چگونه کار میکند؟

سیستم رنگی CMYK چگونه کار میکند

 

سیستم رنگی CMYK بر اساس این که سطوح بر اساس جذب و انعکاس طول موج های نور به صورت یک رنگ خاص به نظر می آیند. برای مثال اجسامی که به رنگ قرمز به نظر می آیند به این دلیل است که فقط نور قرمز را منعکس میکنند. اجسامی که به صورت رنگ سفید به نظر می آیند همه امواج نور را منعکس میکنند و اجسامی که به شکل رنگ سیاه به نظر می آیند همه امواج نورها را جذب میکنند. ( به همین دلیل شما در فصل تابستان لباس های رنگ تیره به تن نمیکنید تا بدن شما خنک بماند.)

 

به عنوان یک سیستم رنگی جذب کننده، CMYK از پدیده سپرده گذاری جوهر بروی سطح برای جذب نورهای انتخابی خود استفاده میکند. نورهایی که جذب نشده اند به چشم بیننده منعکس میشوند و در نتیجه به شکل رنگ مد نظر توسط مخاطب دیده میشوند.

 

رنگ های متوسط (half-tones)

رنگ های متوسط (half-tones)

 

همینطور که در تصویر مشاهده میکنید، رنگ های متفاوت بروی یک سطح به صورت نقطه ای چاپ میشوند و سپس برای اینکه رنگ مورد نظر تولید شود لایه بنده می شوند. به این عمل (halftoning) میگویند. برای اینکه یک رنگ قابل مشاهده باشد اندازه و فاصله گذاری نقاط تغییر میکنند. همچنین نقاط به صورت زاویه ای نسبت به یکدیگر چاپ میشوند تا از ایجاد الگوهای ناخواسته (Moiré patterns) جلوگیری شود.

چگونه از سیستم رنگی CMYK استفاده میشود؟

بر خلاف سیستم رنگی RGB که در صفحات نمایش دیجیتال استفاده میشود، سیستم رنگی CMYK برای استفاده در صنعت چاپ بوجود آمده است. سیستم رنگی RGB دارای 3 کانال قرمز، سبز و آبی میباشد ولی سیستم رنگی CMYK دارای 4 کانال فیروزه ای ، ارغوانی، زرد و سیاه میباشد. هر کدام از این کانال ها از 0% تا 100% اندازه گیری میشوند و تراکم رنگ های مورد نیاز به دستگاه پرینتر برای چاپ دیکته میشود.

 

سیستم رنگی CMYK در مقابل سیستم رنگی RGB در نرم افزار فتوشاپ

سیستم رنگی CMYK در مقابل سیستم رنگی RGB در نرم افزار فتوشاپ

 

بعضی از نرم افزارها ( مانند فتوشاپ) به صورت خودکار به صورت سیستم رنگی RGB نمایش داده میشوند، به همین دلیل ممکن است که برای چاپ نیاز باشد تا پروفایل رنگی عکس تغییر کند. همچنین مهم است که بدانید که سیستم رنگی RGB شامل دایره رنگ های بیشتری نسبت به سیستم رنگی CMYK میشود. به این معنا که باید مراحلی خاص برای تبدیل سیستم رنگی RGB به سیستم رنگی CMYK انجام شوند چراکه ممکن است بعد از چاپ بعضی از رنگ ها به صورت کم رنگ دیده میشوند.

 

منبع: وب سایت نیکس

 

0
دیدگاه‌های نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *