بهترین نرم افزارهای رایگان جایگزین فتوشاپ

بهترین نرم افزارهای رایگان جایگزین فتوشاپ

 

بهترین نرم افزارهای رایگان جایگزین فتوشاپ

 

1- کریتا (Krita)

محیط کاربری نرم افزار Krita

 

کریتا یک نرم افزار مانند فتوشاپ است که تقریبا تمامی ویژگی های فتوشاپ را دارا میباشد. همچنین کریتا یکی از نرم افزارهایی است که توسط بسیاری از افراد در انجمن های تخصصی گرافیک برای ویرایش عکس و فایل های گرافیکی پیشنهاد میشود. نکته قابل توجه دیگر در مورد کریتا این است که محیط نرم افزار بسیار شبیه به رابط کاربری فتوشاپ می باشد. چیدمان نوار ابزار به صورت مشابه انجام شده است. رابط کاربری به صورت پیشفرض تیره میباشد. ( شما میتوانید آن را در تنظیمات تغییر بدهید). از دیگر قالبت های این نرم افزار میتوان به پشتیبانی از ابزارهایی مانند ابزار Slice و نیز توانایی باز کردن چندین پنجره مانند فتوشاپ در عین واحد اشاره کرد. نرم افزار کریتا کاملا رایگان است، اگرچه یک نسخه پولی هم برای افرادی که قصد حمایت از توسئه دهندگان این نرم افزار را دارند موجود میباشد.

 

نقاط قوت:

– پشتیبانی از تبلت های طراحی و قلم نوری

– قالب های آماده برای پروژه های مختلف

– پشتیبانی از خطوط راهنما و ابزار خط کش

– افکت های متنوع

 

نقاط ضعف:

– عدم وجود ابزار History

– ابزار Patch Tool در عکس های بزرگ دچار تاخیر میشود

– ابزار Text ویژگی های مشابه فتوشاپ را ندارد

– عدم وجود Camera RAW

 

فرمت های پشتیبانی شده: PNG, BMP, GIMP, TIF, TGA, JPEG, WEBP

سیستم عامل: ویندوز، مک‌اواس، لینوکس

قیمت: رایگان

 

2- گیمپ (GIMP)

محیط کاربری نرم افزار GIMP

 

یکی از بیشترین پیشنهاداتی که به عنوان جایگزین فتوشاپ دیده میشود نرم افزار گیمپ میباشد. نرم افزار گیمپ که مخفف ( GNU Image Manipulation Program ) میباشد یک نرم افزار بسیار قدرتمند در زمینه ویرایش عکس و فایل های گرافیکی است که تقریبا تمامی ویژگی های فتوشاپ را به صورت open source ارائه میکند. البته نرم افزار گیمپ انتخاب اول ما به عنوان جایگزین فتوشاپ نمی باشد به دلیل اینکه دارای چندین اشکال میباشد. یکی از نقاط ضعف مورد توجه آن وجود براش هایی است که تنظیمات یکسانی دارند. با این حال این مشکلات را میتوان با استفاده از افزونه های منتشر شده برای این نرم افزار برطرف کرد. به دلیل رایگان بودن این نرم افزار همچنان میتواند گزینه خوبی به عنوان جایگزین رایگان فتوشاپ باشد.

 

نقاط قوت:

– پشتیبانی از لایه ها و blending modes

– پشتیبانی از خطوط راهنما و ابزار خط کش

– پشتیبانی از slice کردن تصویر

– وجود ابزار History

 

نقاط ضعف:

– رابط کاربری قدیمی

– استفاده از ابزار text مشکل میباشد

– عدم وجود Camera RAW

– دسترسی به ابزارها مشکل میباشد

 

فرمت های پشتیبانی شده: PNG, JPEG, BMP, TIF

– سیستم عامل: ویندوز، مک‌اواس، لینوکس

– قیمت: رایگان

 

3- پینت دات نت (Paint.NET)

محیط کاربری نرم افزار Paint.NET

 

نرم افزار پینت دات نت در ابندا به عنوان نسخه پیشرفته ابزار پینت ویندوز توسئه داده شد که ویژگی ها بیشتری را ارائه میدهد. اگرچه پینت دات نت به پیشرفتگی فتوشاپ نمیباشد، ویژگی های ارائه شده در این نرم افزار آن را به جایگزین رایگان مناسبی برای فتوشاپ تبدیل کرده است. نرم افزار پینت دات نت از لایه ها با blending modes پشتیبانی میکند. همچنین ابزار History یکی از ویژگی های این نرم افزار میباشد که به شما امکان استفاده از فرمان undo را به صورت متوالی میدهد. پینت دات نت به طور کلی یک نرم افزار خوب برای ویرایش تصاویر میباشد که در صورت استفاده اصولی میتواند به اندازه فتوشاپ قدرتمند باشد.

 

نقاط قوت:

– پشتیبانی از لایه ها و blending modes

– ابزار History

– مناسب برای ویرایش عکس ساده

– پشتیبانی از خط کش

– پشتیبانی از فرمت های متنوع

 

نقاط ضعف:

– رابط کاربری قدیمی

– عدم وجود خطوط راهنما

– عدم پشتیبانی از Camera RAW

– عدم وجود ابزارهای Slice، Patch و Spot Healing 

– عدم پشتیبانی از auto-snapping

 

– فرمت های پشتیبانی شده: PDN, BMP, GIF, JPG, PNG, TIFF, TGA, DDS (direct draw surface)

– سیستم عامل: ویندوز

– قیمت: رایگان

 

4 –  فتو پوز پرو (Photo Pos Pro)

محیط کاربری نرم افزار Photo.NET

 

برای افرادی که به دنبال جایگزین رایگان برای فتوشاپ برای تولید تولید آثار هنری خلاقانه هستند و نمیخواهند با پیچیدگی های ابزارهای پیشرفته دست و پنجه نرم کنند، نرم افزار فتو پوز پرو میتواند یکی از بهترین گزینه ها باشد. این نرم افزار مجموعه بزرگی از ابزارهایی ویرایش را ارائه میدهد که استفاده از آنها بسیار آسان میباشد. این ابزارها قابلیت تولید، ویرایش و تغییر تصاویر را به شما میدهند چه بخواهید که چند شئ را از تصویر حذف کنید، یک عکس تار را تعمیر کنید و یا پس زمینه را تغییر دهید، نرم افزار فتو پوز پرو تمامی ابزارهای مورد نیاز را در اختیار شما قرار میدهد. البته این نرم افزار از نظر دقت نمیتواند با فتوشاپ رقابت کند.

 

فتو پوز پرو همچنین مجموعه از فریم های آماده برای تولید کلاژ های زیبا در اختیار کاربر قرار میدهد. اگر ابزارهای پیشفرض این نرم افزار پاسخگو نیازهای شما نمیباشند میتوانید با تغییر تنظیمات این ابزارها را برای نیازهای خود شخصی سازی کنید. با کتابخانه بزرگی از افزونه که به صورت مستمر در حال گسترش میباشد شما از انعطاف کافی برای تولید آثار هنری خلاقانه برخوردار خواهید بود. نرم افزار فتو پوز پرو نه تنها یک جایگزین رایگان فتوشاپ محسوب میشود بلکه به عنوان یکی از بهترین نرم افزارهای ویرایش تصویر نیز شناخته میشود.

 

نقاط قوت:

– مجموعه بسیار بزرگ افزونه ها

– قابلیت حذف پس زمینه به راحتی

– افکت های تصویری و متنی جذاب

– سادگی در استفاده از ابزارها

 

نقاط ضعف:

– رابط کاربری جذاب نمیباشد

– حجم فایل خروجی محدود است

– بعضی از افکت ها به درستی کار نمیکنند

 

– فرمت های پشتیبانی شده: پشتیبانی از بیشتر از فرمت های رایج و فرمت RAW

– سیستم عامل: ویندوز

– قیمت: رایگان (برای استفاده از ابزارهای پیشرفته باید مبلغی پرداخت شود).

 

5- فتو اسکیپ اکس (PhotoُScape X)

محیط کاربری Photoscape x

 

با مجموعه بزرگی از افکت ها و فیلترها این نرم افزار میتواند جایگزین رایگان خوبی برای فتوشاپ باشد. این نرم افزار دارای کتابخانه ای با بیش از 1000 فیلتر، افکت، فریم و ابزارهای ویرایش میباشد. برای زیباسازی عکس ها و تغییر شکل کلی آنها این نرم افزار بسیار کاربری است. یکی از خصایص مهم این نرم افزار قابلیت ویرایش چندین عکس در عین واحد است. اگر نرم افزارهای مشابه جوابگو نیازهای شما برای ویرایش چندین عکس در عین واحد نمیباشند شما میتوانید فتو اسکیپ اکس را در نظر داشته باشید. یکی از ویژگی های مورد علاقه ما در مورد این نرم افزار ابزار تولید کلاژ آن میباشد. علاوه بر این، شما میتوانید با استفاده از این نرم افزار GIF های بسیاری جذابی را تولید کنید. به طور کلي، اگر قصد شما ویرایش آسان عکس میباشد فتو اسکیپ اکس را میتوانید با خیال راحت به عنوان نرم افزارهای رایگان جایگزین فتوشاپ انتخاب کنید.

 

نقاط قوت:

– بیش از 1000 افکت و فیلتر عکس

– قابلیت ویرایش چندین عکس در عین واحد

– قابلیت تولید کلاژهای جذاب

– بسیار کاربردی برای تولید GIF های جالب

 

نقاط ضعف:

– رابط کاربری میتوانست بهتر باشد

– نسخه بیسیک دارای محدودیت میباشد

 

– فرمت های پشتیبانی شده: JPEG, GIF, PNG, BMP, and TIFF

– سیستم عامل: ویندوز و مک‌اواس

– قیمت: رایگان (هزینه نسخه پیشرفته نرم افزار 40 دلار میباشد).

 

6- سیشور (Seashore)

محیط کاربری نرم افزار Seashore

 

نرم افزار سیشور یکی از جایگزین های فتوشاپ میباشد که فقط برای کاربران مک‌اواس ارائه شده است. سیشور بسیاری از ویژگی های نرم افزار فتوشاپ را ارائه میکند، مانند پشتیبانی از لایه ها. این نرم افزار همچنین از pressure sensitivity که برای قلم های نوری ارائه میشود را پشتیبانی میکند و شما قادر خواهد بود از مقادیر متقاوت pressure sensitivity استفاده کنید. از نظر ما سیشور از نظر سادگی در یادگیری برای افراد مبتدی بسیار مناسب میباشد.

 

نقاط قوت:

– پشتیبانی از لایه ها

– کاملا رایگان

– پشتیبانی از pressure sensitivity

– استفاده آسان

 

نقاط ضعف:

– رابط کاربری قدیمی است

– عدم وجود افکت ها

– عدم توانایی تنظیم Grid

– عدم پشتیبانی از فایل های PSD

 

– فرمت های پشتیبانی شده: JPG, PNG, GIMP, TIFF, GIF

– سیستم عامل: مک‌اواس

– قیمت: رایگان

 

7-  اتودسک اسکچبوک (Autodesk Sketchbook)

محیط کاربری نرم افزار Sketchbook

 

اتودسک اسکچبوک یک جایگزین قدرتمند برای فتوشاپ میباشد که شما میتواند به صورت رایگان امتحان کنید. از ابزارهایی که شما به آنها دسترسی خواهید داشت میتوان به براش ها، ابزارهای طراحی و … اشاره کرد. یکی از ابزراهای ارائه شده در این نرم افزار Symmetry Mirror میباشد که به شما اجازه میدهد تا طرح های بسیار زیبا را ایجاد کنید. علاوه بر این، با استفاده از ابزارهایی مانند steady stroke و predictive stroke شما به تبلت گرافیکی و قلم نوری نیازی نخواهید داشت چراکه این ابزارها قابلیت رسم خطوط ممتد را به سادگی برای شما فراهم میسازند. لازم به ذکر است که از تبلت های گرافیکی و قلم نوری در اسکچبوک پشتبانی میشود و جای نگرانی در این زمینه وجود ندارد.

 

نقاط قوت:

– ابزارهای Symmetry

– ابزار Predictive Stroke

– پشتیبانی از لایه ها

– رابط کاربری ساده

 

نقاط ضعف:

– رابط کاربری بیشتر مناسب صفحه های لمسی میباشد

 

– فرمت های پشتیبانی شده: PNG, BMP, GIMP, TIF, TGA, JPEG

– سیستم عامل: ویندوز، مک‌اواس، اندروید، آیفون

– قیمت: رایگان

 

8- فایر آلپاکا (FireAlpaca)

محیط کاربری نرم افزار FireAlpaca

 

این نرم افزار هم تقریبا هر آنچه فتوشاپ انجام میدهد را ارائه میکند. نرم افزار فایر آلپاکا ابزارهایی چون براش ها، ابزار magic wand و … را ارائه میکند. اگرچه این نرم افزار به قدرتمندی فتوشاپ نمیباشد، ولی در بیشتر زمینه ها از کارایی بالایی برخوردار میباشد. شما به پشتیبانی لایه ها و افکت لایه در این نرم افزار دسترسی خواهید داشت. علاوه بر این، شما به کنترل های پیشرفته برای ابزار snap و نیز فیلترهای مشابه فتوشاپ مانند Gaussian blur و mosaic دسترسی خواهید داشت. البته افکت های لایه ها در فایر آلپاکا به قدرتمندی و انعطاف پذیری نمونه خود در فتوشاپ نمیباشند.

 

نقاط قوت:

– تعداد قابل قبول ابزارها

– مناسب برای ویرایش عکس و ترسیم

 

نقاط ضعف:

– قابلیت های این نرم افزار به قدرتمندی نمونه خود در فتوشاپ نیستند

– افکت های لایه ها محدود است

 

– فرمت های پشتیبانی شده: PNG, BMP, GIMP, TIF, TGA, JPEG

– سیستم عامل: ویندوز، مک‌اواس

– قیمت: رایگان

 

9- مدیبنگ پینت (Medibang Paint)

محیط نرم افزاری Medibang

 

نرم افزار رایگان دیگری که میتوان به آن اشاره کرد مدیبنگ پینت میباشد. محیط کاربری این نرم افزار بسیار شبیه به فتوشاپ است. اگر شما به دنبال نرم افزاری هستید که محیط کاربری فتوشاپ را تداعی کند ما مدیبنگ پینت را پیشنهاد میکنیم. علاوه بر آن، این نرم افزار ابزارهای قدرتمندی را برای ترسیم و طراحی ارائه میکند. ابزار Symmetry در این نرم افزار هم ارائه شده است. از دیگر ابزارها میتوان به براش، magic wand، selection و … اشاره کرد. پشتیبانی از لایه ها هم از دیگر ویژگی های این نرم افزار میباشد. همانند فتوشاپ ، blending modes در این نرم افزار نیز ارائه شده است که به شما توانایی ایجاد تصاویر خلاقانه را میدهد.

 

نقاط قوت:

– رابط کاربری مناسب

– مجموعه وسیعی از ابزار

 

نقاط ضعف:

– عدم پشتیبانی از افکت لایه ها

– استفاده از نرم افزار در ابتدا میتواند تا حدودی پیچیده باشد

 

– فرمت های پشتیبانی شده: PNG, BMP, GIMP, TIF, TGA, JPEG

– سیستم عامل: ویندوز، مک‌اواس، اندروید، آیفون

– قیمت: رایگان

 

جمع بندی

در این مقاله به 9 عدد از نرم افزارهای رایگان جایگزین فتوشاپ پرداخته شد. شما میتوانید این نرم افزارها را امتحان کنید و مناسب ترین گزینه را بسته به نیازهای خود انتخاب کنید.  اگر در این مقاله نرم افزاری از قلم افتاده شده است خوشحال میشویم آن را در قسمت نظرات برای ما درج کنید.

 

 

 

 

0
دیدگاه‌های نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *